Toegankelijkheidslinks Ga naar de hoofdinhoud
NPLW Logo. Nationaal Programma Lokale Warmtetransitie
Helpdesk

Wet collectieve warmte (Wcw)

De Wet Collectieve Warmte (Wcw) vervangt de huidige Warmtewet. Het doel van de nieuwe wet is om de ontwikkeling van nieuwe warmtenetten te vergemakkelijken en zo de energietransitie te bevorderen. Maar ook om betaalbaarheid, betrouwbaarheid en duurzaamheid van collectieve warmtelevering te waarborgen. Dat gebeurt onder andere door gemeenten meer regie over de warmtetransitie te geven. We beschrijven hier de belangrijkste gevolgen van de Wcw.

Video: Waarom de Wcw? En wat staat erin?

Accepteer alle cookies om deze video te bekijken.
Klik hier om je instellingen aan te passen

Wet collectieve warmte aangeboden aan de Tweede Kamer

De Tweede Kamer heeft op 3 juli 2025 ingestemd met het wetsvoorstel Wet collectieve warmte. Daarbij zijn 24 amendementen aangenomen. In de bijgewerkte tekst van de wet kun je de aangenomen amendementen terugvinden. Het NPLW heeft de belangrijkste amendementen voor de regierol van gemeenten gebundeld op een pagina.

Nu de Tweede Kamer het wetsvoorstel heeft aangenomen, volgt de behandeling in de Eerste Kamer. Op 23 september 2025 brengt de Eerste Kamer verslag uit. De behandeling van de wet is naar verwachting in december 2025. Je kunt de planning van de behandeling van het wetsvoorstel Wcw volgen via de website van de Eerste Kamer.

De Wcw treedt naar verwachting 1 januari 2026 in werking.

Vaststellen warmtekavel

Een belangrijk uitgangspunt van de Wcw is dat de gemeente de regie krijgt over de warmtetransitie. Zo mag niemand in een gemeente warmte leveren en transporteren tenzij de gemeente daar nadrukkelijk toestemming voor heeft gegeven. Die toestemming kan worden geregeld door een warmtebedrijf aan te wijzen die de exclusieve bevoegdheid en plicht krijgt om warmte te transporteren en leveren binnen een zogeheten warmtekavel. Een warmtekavel is een door de gemeente vastgesteld gebied waarbinnen een collectief warmtesysteem kan komen.

Publiek eigendom

De Wcw dwingt ook af dat aangewezen warmtebedrijven voor meer dan 50% in handen moeten zijn van publieke partijen. Is er tijdens de zogeheten ingroeiperiode van 7 jaar na inwerkingtreding van de wet geen bedrijf beschikbaar met een publiek meerderheidsbelang? Dan is het ook mogelijk om een privaat bedrijf aan te wijzen.

Kleine warmtesystemen

Voor kleine warmtesystemen met maximaal 1.500 aansluitingen zijn de regels wat soepeler. Zij kunnen om ontheffing vragen voor het verbod op het leveren en transporteren van warmte. Zij hoeven dan niet door de gemeente aangewezen te zijn om toch warmte te kunnen leveren. De Wcw noemt wel een aantal voorwaarden waar deze kleine warmtesystemen in zo'n geval aan moeten voldoen.

Video: betaalbaarheid en de Wcw

Accepteer alle cookies om deze video te bekijken.
Klik hier om je instellingen aan te passen

Tariefregulering

De Wcw introduceert ook nieuwe regels met betrekking tot tariefregulering. Op dit moment zijn de kosten voor warmte- en koudelevering gekoppeld aan de gasprijzen. Dit heet het 'niet meer dan anders' principe. Met de Wcw wordt deze koppeling stapsgewijs losgelaten en toegewerkt naar een op kostengebaseerd tarief.

Leveringszekerheid en verduurzaming

De nieuwe wet bevat tot slot ook nieuwe eisen aan leveringszekerheid en verduurzaming van collectieve warmtesystemen. 

Meer informatie