Twee rollen, één doel: gemeenten ondersteunen in de warmtetransitie
“Het accounthouderschap brengt mij veel inzichten die ik als communicatieadviseur goed kan gebruiken”, vertelt Kim van Brenk. Zij is net als haar collega Christien van Verseveld senior communicatieadviseur én accounthouder bij het Nationaal Programma Lokale Warmtetransitie (NPLW). Kim en Christien vertellen wat hun dubbelrol hen oplevert.
We spreken met Kim en Christien in het bedrijfsrestaurant van de Unie van Waterschappen aan de Koningskade in Den Haag. Op deze locatie zijn meerdere overheidsorganisaties gevestigd, waaronder het NPLW. Kim heeft er een ochtend met vergaderingen op zitten. “Het eind van het jaar nadert en dan kijk ik alweer vooruit naar het komende jaar”, vertelt Kim.
Toelichting bij deze afbeelding
“Vanochtend heb ik vooral gesprekken gevoerd met de opgavemanager waarvoor ik de communicatie verzorg. Dit jaar hebben we een ondersteuningsaanbod georganiseerd voor gemeenten die aan het warmteprogramma werken. Daar deden 293 gemeenten aan mee. De sessies van het ondersteuningsaanbod begeleiden gemeenten naar een concept warmteprogramma. Daarin beschrijven ze hun plannen voor verduurzaming van wijken voor de komende 10 jaar. Gemeenten moeten het warmteprogramma nu echt opstellen én vervolgens laten vaststellen door het college van Burgemeester en Wethouders. Ondertussen is het van belang dat gemeenten al kijken hoe ze van het warmteprogramma de volgende stap zetten naar een uitvoeringsagenda (5-jarenplanning) en uitvoeringsplannen voor de gebieden. We buigen ons erover hoe we gemeenten hiermee kunnen ondersteunen. Ik denk daar actief over mee en geef advies hoe we gemeenten vervolgens tijdig informeren.”
Eerste aanspreekpunt voor gemeenten
De ochtend van Christien zag er heel anders uit: “Ik was op pad en heb een gemeente bezocht.” Christien is als accounthouder het eerste aanspreekpunt voor 17 gemeenten in de regio Noord-Holland Noord. “Ik probeer de gemeenten zoveel mogelijk 1 keer per jaar op locatie te bezoeken, heb online contact met ze en ik heb regelmatig overleg met de warmtecoördinatoren, een vertegenwoordiger van Servicepunt Duurzame Energie en mijn evenknie in Noord-Holland Zuid. Zo stemmen we onze activiteiten op elkaar af en zorgen we dat gemeenten passende ondersteuning krijgen van de eigen regio en vanuit ons landelijk programma. Verder kunnen gemeenteambtenaren uit mijn regio altijd contact met me opnemen als ze vragen hebben.” Kim: “En we zien ze ook geregeld op bijeenkomsten die we organiseren, zoals webinars, leerkringen, impulsdagen en recentelijk ons jaarlijks congres.”
Christien heeft veel ervaring met het organiseren van zulke bijeenkomsten. “Ik organiseerde meerdere keren het congres Regionale Energie en Lokale Warmte met collega’s van Nationaal Programma Regionale Energiestrategie. In 2024 heb ik voor het eerst een Impulsdag warmtenet georganiseerd. Dat is een minicongres voor zo’n 200 gemeenteambtenaren, waar zij hun warmteprojecten echt een boost gaven. De dag stond in het teken van samenwerken, leren en concrete stappen zetten. De impulsdag werd heel goed ontvangen. Daarom vond die dit jaar weer plaats. En een van mijn collega’s heeft deze formule gebruikt voor het onderwerp isoleren. Ook een groot succes.”
Luisteren naar wat er bij gemeenten speelt
“Als accounthouder hoef je niet overal antwoord op te hebben”, vertelt Kim, die zelf aanspreekpunt is voor 8 gemeenten in regio Achterhoek. “Natuurlijk moet je het gesprek kunnen voeren met een gemeente. Maar je moet vooral goed luisteren wat er bij gemeenten speelt en waar ze tegenaan lopen. Als ze een knelpunt ervaren in de planvorming of de uitvoering van de lokale warmtetransitie, dan horen we dat graag. Deze signalen agenderen we bij onze opdrachtgevers en andere partners in de lokale warmtetransitie.”
“Voor heel inhoudelijke vragen moeten we sowieso specialisten inschakelen”, vult Christien aan. “Bijvoorbeeld als het gaat om wetgeving, lokale verrijking van de startanalyse of hele specifieke vragen over een lagetemperatuur-warmtenet. Wij hebben een helpdesk waar we die vragen neerleggen. Zij schakelen dan met experts van NPLW of de Rijksdienst voor Ondernemend Nederland waar we heel actief mee samenwerken.”
Kim: “Als gemeente mag je je vragen natuurlijk ook direct bij de helpdesk stellen. Of je kijkt eerst op onze website, want daar staat ook heel veel informatie. Als een onderwerp actueel is, publiceren we daar zo snel mogelijk informatie over. En antwoorden op vragen die meerdere gemeenten stellen, verwerken we in vraag-antwoordcombinaties op de website.”
Brugfunctie
De website van NPLW is een van de 3 dienstverleningskanalen van het NPLW, naast het accounthouderschap en de NPLW-helpdesk. Christien: “Onze website is reuzebelangrijk voor onze communicatie naar gemeenten. Daar bundelen we onze kennis in webpagina’s en handreikingen, maar bijvoorbeeld ook in terugkijkvideo’s van onze webinars. En we hebben een agenda met activiteiten die wij en anderen organiseren. Dat is een van de meest geraadpleegde onderdelen van de website. Gemeenten zoeken informatie en goede voorbeelden, maar ook echt de verbinding met elkaar. Die faciliteren we dan ook graag.”
“We zien in het websiteverkeer ook goed wat er speelt en leeft”, vertelt Kim. “Op dit moment wordt veel informatie geraadpleegd over het warmteprogramma, het wetsvoorstel Wet collectieve warmte en bijvoorbeeld de milieueffectrapportage. Omdat we een belangrijke informatiebron voor gemeenten zijn, moeten zij erop kunnen vertrouwen dat de inhoud van de website actueel en juist is, maar vooral ook aansluit bij de behoeften van gemeenten. We hebben als communicatieadviseurs een belangrijke brugfunctie tussen inhoudelijk deskundigen en ons redactieteam, dat ervoor zorgt dat informatie begrijpelijk, toegankelijk en vindbaar is.”
Veelzijdigheid
De communicatieadviseurs bij NPLW houden zich bezig met strategische vraagstukken, maar steken ook de handen uit de mouwen. “Ik houd van deze veelzijdigheid in mijn functie”, zegt Christien. “Ik maak graag mooie kennisproducten en het organiseren van bijeenkomsten vind ik ook leuk. Maar ik denk ook graag mee over hoe we gemeenten zo goed mogelijk kunnen ondersteunen.” Kim: “Die rol kunnen we ook pakken omdat we zelf gesprekspartners voor gemeenten zijn. We weten hierdoor wat er speelt en nemen die kennis mee in het continu verbeteren van onze dienstverlening aan gemeenten.”
Denk je na het lezen: dat lijkt mij een leuke baan? We zoeken een nieuwe communicatieadviseur/accounthouder! Dus reageer snel!