Toegankelijkheidslinks Ga naar de hoofdinhoud
NPLW Logo. Nationaal Programma Lokale Warmtetransitie
Helpdesk

Meer vaart in de isolatieaanpak: extra ondersteuning voor gemeenten

Kamerbrief
23 juni 2026

Het kabinet zet met het Nationaal Isolatieoffensief een volgende stap om woningen sneller te isoleren en huishoudens te helpen hun energierekening te verlagen. In een brief aan de Tweede Kamer kondigt minister Elanor Boekholt-O’Sullivan van Volkshuisvesting en Ruimtelijke Ordening verschillende maatregelen aan om de uitvoering van de isolatieaanpak te versnellen en meer bewoners te ondersteunen bij het nemen van energiebesparende maatregelen.

Isolatie dak

Met het Nationaal Isolatieoffensief wil het kabinet meer huishoudens helpen hun woning energiezuiniger, comfortabeler en betaalbaarder te maken. Gemeenten zijn daarbij onmisbaar. NPLW ondersteunt gemeenten met kennis, instrumenten en praktijkervaringen, om de lokale isolatieaanpak te versterken. Zodat gemeenten hun inwoners zo goed mogelijk kunnen helpen bij het zetten van de volgende stap naar een beter geïsoleerde woning.

Bereiken van bewoners met de isolatieaanpak

Gemeenten spelen hierin een sleutelrol. Zij staan dicht bij inwoners, kennen de lokale situatie en kunnen bewoners helpen met informatie, advies, subsidies en begeleiding. Tegelijkertijd blijkt dat veel gemeenten tegen dezelfde uitdagingen aanlopen: hoe bereik je de juiste doelgroep, hoe vergroot je deelname en hoe zorg je ervoor dat bewoners daadwerkelijk in actie komen?

"De grootste uitdaging is niet langer het beschikbaar krijgen van middelen, maar het bereiken van bewoners. We weten uit de praktijk dat een subsidie alleen vaak niet genoeg is. Bewoners hebben behoefte aan vertrouwen, persoonlijk contact en ondersteuning die aansluit bij hun situatie. Juist daar kunnen gemeenten het verschil maken. Door gemeenten te ondersteunen met kennis, praktijkervaring en gerichte hulp helpen we meer huishoudens om daadwerkelijk de stap naar isoleren te zetten", zegt Roelf van Till, Opgavemanager Isoleren NPLW.

Van middelen naar uitvoering

De afgelopen jaren is de financiële ondersteuning voor gemeenten versterkt, zodat zij huishoudens kunnen helpen bij het isoleren van hun woning. De komende periode verschuift de aandacht nadrukkelijk naar de uitvoering.

Veel bewoners zijn wel geïnteresseerd in isolatie, maar weten niet altijd waar zij moeten beginnen. Ook zien inwoners soms op tegen het organiseren van maatregelen of het aanvragen van beschikbare ondersteuning. Daarom zet het Nationaal Isolatieoffensief extra in op ontzorging, begrijpelijke communicatie en begeleiding van bewoners.

Versterkingsteam isolatie voor gemeenten

Als onderdeel van deze aanpak werkt NPLW aan een versterkingsteam isolatie. Dit team ondersteunt gemeenten die achterblijven op hun doelen of extra hulp kunnen gebruiken bij het opzetten en uitvoeren van een effectieve isolatieaanpak. Gemeenten worden hierover actief benaderd door NPLW. Samen met gemeenten kijkt NPLW welke knelpunten er zijn en welke ondersteuning nodig is om meer huishoudens te bereiken en de uitvoering te versnellen.

De ondersteuning sluit aan op succesfactoren die in de praktijk het verschil maken, zoals:

  • begrijpelijke communicatie
  • persoonlijk contact met bewoners
  • vertrouwen en lokale aanwezigheid
  • goede ontzorging
  • samenwerking met lokale partners
  • een aanpak die aansluit bij de behoeften van inwoners

Leren van gemeenten die vooroplopen

Veel gemeenten boeken al goede resultaten met hun lokale isolatieaanpak. Hun ervaringen bieden waardevolle lessen voor andere gemeenten. Daarom zet NPLW niet alleen in op ondersteuning van gemeenten die extra hulp nodig hebben, maar ook op het verzamelen en verspreiden van praktijkkennis. Goede voorbeelden en bewezen werkwijzen worden gedeeld via artikelen, bijeenkomsten, webinars en praktijkverhalen. Zo bouwen we samen aan een lerend netwerk waarin gemeenten van elkaar leren en elkaar versterken.

Meer informatie

Relevant nieuws

Kamerbrief

Kamerbrief over ontwikkelingen collectieve warmte

In de Kamerbrief van 10 februari 2026 informeerde minister Sophie Hermans – in haar laatste dagen als minister van Klimaat en Groene Groei – de Tweede Kamer over de voortgang van collectieve warmte. De kamerbrief gaat onder meer over de planning van de Wcw, de aanwijzing nationale deelneming warmte, de voortgang van WarmtelinQ, langere openstelling van de Warmtenetten Investeringssubsidie (WIS) en het onderzoek naar de clusteraanpak.

16-02-2026
Kamerbrief over ontwikkelingen collectieve warmte
Kamerbrief

Extra geld voor bestrijding energiearmoede

Het kabinet geeft gemeenten € 30 miljoen extra om mensen met een laag inkomen en een hoge energierekening deze winter te helpen. Dat meldt staatssecretaris Nobel van sociale zaken en werkgelegenheid op 7 november 2025 aan de Tweede Kamer.

14-11-2025
Extra geld voor bestrijding energiearmoede
Kamerbrief Subsidie

Kabinet investeert in collectieve warmte

In de Kamerbrief van 10 oktober geeft het kabinet een toelichting op onder andere de oprichting van een nationale deelneming warmte en de invoering van een garantieregeling voor warmtenetten. Sinds de presentatie van de Miljoenennota en Rijksbegroting op 16 september zijn hierin vervolgstappen gezet. Na invoering van de Wet collectieve warmte (Wcw) moeten warmtebedrijven in meerderheid in publieke handen zijn. Met de nationale deelneming warmte en garantieregeling worden publieke organisaties geholpen om hun rol te pakken in collectieve warmte.

10-10-2025
Kabinet investeert in collectieve warmte
Bekijk alle nieuwsberichten