Toegankelijkheidslinks Ga naar de hoofdinhoud
NPLW Logo. Nationaal Programma Lokale Warmtetransitie
Helpdesk

Warmtetransitie in beeld in Assen dankzij monitoring

28 oktober 2025

“Door te monitoren weten we welke doelstellingen we al hebben gehaald en waar we moeten bijsturen. Zo kunnen we beter onderbouwd onze plannen uitrollen”, vertelt Erwin Veldman, programmamanager Energietransitie bij de gemeente Assen. Hij vertelt wat ervoor nodig is om als gemeente met monitoring aan de slag te gaan.

Gemeente
Assen
Inwoners gemeente
70.392
Portretfoto Erwin Veldman

Uit de Lokale Warmtetransitie in Beeld blijkt dat lang niet alle gemeenten de voortgang van de warmtetransitie monitoren. En degenen die dat wel doen, monitoren vaak hele specifieke onderdelen, zoals een subsidie-uitvoering. Met de Wet gemeentelijke instrumenten warmtetransitie (Wgiw) en het Besluit gemeentelijke instrumenten warmtetransitie (Bgiw) komt er naar verwachting op 1 juli 2026 voor gemeenten een verplichting om terug te blikken op vorige warmteprogramma’s. Denk hier daarom nu over na, want data zijn vaak niet met terugwerkende kracht beschikbaar.

“Wil je sneller je doelstellingen halen? En wil je meer grip krijgen op je energieopgave? Begin dan met het verzamelen van data en zet een goed monitoringssysteem op. Als je weet waar je staat, kun je veel gerichter de beperkte capaciteit en middelen inzetten. Je kunt beter sturen, verantwoorden wat je doet en het geeft rust.”

Monitoren van doelstellingen

“We monitoren al onze doelstellingen, van grof naar steeds fijnmaziger. Onze tussendoelstelling is naar 55% CO2-reductie in 2030. En dat is de doorkijk naar 2050 om klimaatneutraal te zijn. Het hoofddoel is opgeknipt in 6 categorieën om te verduurzamen: bestaande woningbouwvoorraad, economie, mobiliteit, grootschalige opwek, eigen organisatie/vastgoed en het energiesysteem van de toekomst. En daar liggen weer subdoelstellingen onder. 

Voor het monitoren gebruiken we veel eigen data en open data van het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS), de regio, provincie, en netbeheerders. De data en doelstellingen zijn aan elkaar gekoppeld en worden automatisch berekend. Dit wordt visueel weergegeven op ons dashboard. Op basis van dit dashboard richten we een 2-jaarlijks uitvoeringsprogramma in met als focus: wat doen we nu en liggen we nog steeds op koers?”

Doelstellingen bijsturen op basis van data

"Het college van burgemeester en wethouders, de gemeenteraad en het programmateam Energietransitie hebben de nadrukkelijke wens om te weten waar we staan. Dat is erg belangrijk zodat je tussentijds kan bijsturen. Daarom ontwikkelden we een dashboard waarbij we meer grip op de doelen krijgen. Tot nu toe heeft het veel inzicht opgeleverd, waardoor we veel gerichter kunnen sturen op:

Energiebesparing op koers

De subdoelstelling uit 2022 om in 2030 7 miljoen m3 aardgas (15%) bespaard te hebben in de bestaande bouw, bleken we in 2024 al bereikt te hebben. Dankzij het dashboard weten we dat. We blijven wel inzetten op energie besparen en we stellen het doel bij, zodat we sneller op weg gaan naar het einddoel.

Zon-op-dak: succes en stagnatie 

Ook de subdoelstelling voor zon-op-dak voor de gebouwde omgeving hebben we al behaald. Landelijk lopen we voorop en in Drenthe is Assen nummer 2 voor de woningvoorraad. Maar we zien ook dat zon-op-dak stagneert bij bedrijven en de industrie, daar gaan we extra op inzetten richting 2030. 

Collectieve aanpak nodig

Tot slot de subdoelstelling: in 2030 minimaal 4.000 woningen van het aardgas. Dat gaat niet lukken zonder een collectieve aanpak. Individuele bewoners gaan niet snel genoeg over op warmtepompen. De gemeenteraad heeft voor de zomer besloten een warmtenet te starten in Lariks-West, één van de proeftuinen aardgasvrije wijken. Het publieke warmtenet komt er in 2027. We richten een 100% gemeentelijk warmtebedrijf op, want we willen in de opstartfase zelf de regie hebben. Als dit allemaal lukt, komen we boven die 4.000 woningen uit. Het dashboard bevestigt hier dus dat we een collectieve aanpak nodig hebben, want als we in dit tempo doorgaan halen we het niet.”

Dashboard in de praktijk

“Het managementteam (CMT) en het college van burgemeester en wethouders gaven groen licht.  Samen met het programmateam, en de teams Informatieplein Assen en Technisch beheer werkten we de opdracht uit. We namen een data-analist/projectleider aan om het dashboard te ontwikkelen. ICT en informatiebeheer verzamelden met de projectleider de data en bouwden een programma op basis van wat er al lag. Dit duurde ongeveer 1,5 jaar, het dashboard is sinds oktober 2024 ‘live’. Het dashboard is nu terug ‘in de lijnorganisatie’ bij het Informatieplein en Technisch Beheer. Het programmateam werkt ermee en voorziet het jaarlijks van updates. 

Het dashboard gebruiken we ook bij de wijkgerichte aanpak voor energiearmoede. Een bureau voegde specifieke CBS-data toe, en zo weten we nu met 95% zekerheid waar energiearmoede op buurt- en straatniveau aanwezig is. Zo kunnen we met weinig capaciteit veel gerichter sturen. Andere programma’s en lijnteams willen ook zo’n dashboard. 

Monitoring is ook van belang voor de Omgevingsvisie en het past goed bij de beleidscyclus: beleid en doelstellingen opstellen, monitoren, evalueren en weer bijstellen.”

Aan de slag met monitoring in jouw gemeente?

“Vind draagvlak in de organisatie, de directie en op bestuurlijk- en raadsniveau. Als zij een dashboard een goed idee vinden, denk dan na over hoe je het wilt implementeren. Je moet ervoor zorgen dat de data bijgewerkt wordt en dat de lijnteams met het dashboard willen werken. Want stap 1 is draagvlak en stap 2 is het opzetten van een dashboard. Maar om het echt tot een succes te maken moet je het dashboard wel bijhouden en ermee blijven werken.”

Dit artikel lees je ook in de Lokale Warmtetransitie in Beeld 2025.

Contact

Meer informatie

Relevante praktijkvoorbeelden

Opschalen isolatieaanpak: grootschaliger verduurzamen door gericht aan te schrijven

Door slim samen te werken, kunnen gemeenten met de beperkte capaciteit meer huizen verduurzamen. Zoals met de contingentenaanpak in Noord-Holland. Jade Oudejans (programmamanager innovatieprogramma Noord-Holland, Winst uit je Woning) en Sten de Wit (programmamanager energietransitie gebouwde omgeving, TNO) vertellen hoe ze met een AI-tool voorspellen welke verduurzamingsmaatregelen werken voor welke woning: “Op basis van die tool schrijven we heel gericht huishoudens aan.”

18-02-2025
Opschalen isolatieaanpak: grootschaliger verduurzamen door gericht aan te schrijven

Simulatietool helpt Drechtsteden slim om te gaan met stroom bij warmtetransitie

Of je kiest voor een warmtenet of voor warmtepompen maakt veel uit in impact op het elektriciteitsnet. In de Drechtsteden kan een simulatietool - een ‘digital twin’ - die impact laten zien, vertellen Roosmarijn Sweers en Eric Dieleman. Dat is belangrijk. ‘Warmtekeuzes van nú bepalen of stroom straks nog beschikbaar is.’

01-11-2023
Simulatietool helpt Drechtsteden slim om te gaan met stroom bij warmtetransitie

De mer van Utrecht: weloverwogen keuzes en een basis voor andere gemeenten

Veel gemeenten werken aan een warmteprogramma en sommigen oriënteren zich op een bijbehorende milieueffectrapportage (plan-MER). Utrecht heeft als 1e gemeente de plan-MER afgerond. Vera Haaksma, teammanager energie-infrastructuur bij de gemeente Utrecht, vertelt: “Met onze uitgebreide plan-MER onderbouwen wij onze keuzes voor het warmtealternatief per buurt. Andere gemeenten geef ik mee: maak gebruik van wat er is.”

21-10-2025
De mer van Utrecht: weloverwogen keuzes en een basis voor andere gemeenten
Bekijk alle praktijkvoorbeelden