Toegankelijkheidslinks Ga naar de hoofdinhoud
NPLW Logo. Nationaal Programma Lokale Warmtetransitie
Helpdesk

Handreiking mer draagt bij aan in kaart brengen milieueffecten bij warmteprogramma

Kennisproduct
9 mei 2025

Gemeenten moeten waarschijnlijk een milieueffectrapport (MER) opstellen bij een warmteprogramma. Een MER helpt gemeenten om de milieueffecten van keuzes in de warmtetransitie in beeld te brengen en deze te onderbouwen. Om gemeenten hierin te ondersteunen ontwikkelde NPLW de ‘Handreiking mer in de warmtetransitie’.

Bouwvakkers leggen warmtenetbuizen aan

De handreiking helpt gemeenten om te bepalen of je bij een warmteprogramma een zogenaamde plan-mer of plan-mer-beoordeling moet uitvoeren. Ook lees je wat de inhoudelijke en procedurele eisen zijn en waar je rekening mee moet houden bij vervolgstappen zoals bij het uitvoeringsplan (optioneel) of de wijziging van het omgevingsplan. Samen met beschikbare formats en voorbeelden kun je aan de slag met de plan-mer en/of plan-mer-beoordeling bij het warmteprogramma.

Wat is plan-mer, plan-mer-plicht en plan-mer-beoordeling?

Een plan-mer is een procedure om te onderzoeken wat de milieueffecten zijn van keuzes in bijvoorbeeld het warmteprogramma. Een plan-milieueffectrapport is een milieueffectrapport (MER) bij een vast te stellen plan of programma, zoals dus het warmteprogramma. De procedure die hierbij hoort, noemen we plan-milieueffectrapportage (mer). Door het in kaart brengen van deze milieueffecten, draag je bij aan zorgvuldige en transparante besluitvorming en vergroot je het draagvlak bij bewoners. 

Bij het opstellen van een warmteprogramma geldt vaak een plan-mer-plicht. Dat geldt vooral bij warmteprogramma’s die kaders stellen voor de ontwikkeling of realisatie van collectieve warmtenetten. Bij het inzetten van all-electric-warmteoplossingen kan ook sprake zijn van aanzienlijke milieueffecten vanwege bijvoorbeeld geluidshinder. Dan moeten gemeenten hoogstwaarschijnlijk een plan-mer-beoordeling uitvoeren om te bepalen of een milieueffectrapportage nodig is. Meer informatie hierover vind je in de handreiking mer in de warmtetransitie.

Verkenning landelijke mer warmteprogramma

De huidige werkwijze, waarbij iedere gemeente afzonderlijk een MER laat opstellen en beoordelen, kan leiden tot hoge kosten en capaciteitsproblemen bij gemeenten, adviesbureaus en de Commissie mer. Dit vertraagt de besluitvorming over het warmteprogramma.

Het NPLW onderzoekt daarom de mogelijkheid van een ‘landelijke mer voor het warmteprogramma’. De landelijke mer moet inzicht gaan bieden in de (te verwachten) milieueffecten van veelvoorkomende wijktypen in combinatie met verschillende warmtealternatieven. Bestaande kennis uit MER-trajecten van koplopergemeenten wordt hierin gebundeld. Gemeenten kunnen deze gegevens uit de landelijke mer vervolgens lokaal verrijken en daarmee sneller, eenvoudiger en kostenefficiënter hun eigen mer of mer-beoordeling uitvoeren. De verkenning naar deze landelijke mer is voor de zomer afgerond. Dan zal duidelijk worden op welke moment en op welke wijze gemeenten deze beoogde voordelen kunnen benutten

Het merendeel van de gemeenten werkt nu aan het opstellen van een warmteprogramma dat begin 2026 gereed is voor bestuurlijke besluitvorming. Gemeenten die concrete plannen hebben, zoals het aanleggen van een warmtenet, en deze zullen vastleggen in hun warmteprogramma, adviseren wij nu zelf aan de slag te gaan met de mer. De handreiking helpt gemeenten hierbij op weg.

Meer informatie

Relevant nieuws

Kennisproduct

CBS lanceert Dashboard Energiesubsidies Woningen

Sinds vandaag is het Dashboard Energiesubsidies Woningen beschikbaar op de website van het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS). Het dashboard biedt inzicht in hoe gebruik gemaakt wordt van subsidieregelingen om woningen te verduurzamen. Dit helpt je als gemeente om inzicht te hebben in welke wijken bewoners hulp kunnen gebruiken bij het verduurzamen van hun woning. Het dashboard omvat de jaren 2021 tot en met 2024.

22-10-2025
CBS lanceert Dashboard Energiesubsidies Woningen
Kennisproduct

Inzicht in kosten en baten warmtetransitie met nieuwe eindgebruikerskosten-tool

Vanaf 2 oktober hebben gemeenten beter zicht op de kosten en baten van warmteoplossingen voor hun bewoners. De nieuwe eindgebruikerskosten-tool (EGK-tool) brengt de jaarlijkse kosten en baten van verschillende warmteopties in kaart, zowel op buurtniveau als voor verschillende woningtypen en bouwjaren. Daarmee beschikken gemeenten over betrouwbare informatie om bewoners goed te informeren en onderbouwde keuzes in de warmtetransitie te maken.

02-10-2025
Inzicht in kosten en baten warmtetransitie met nieuwe eindgebruikerskosten-tool
Achtergrondverhaal Kennisproduct Rapport

Regie op warmtepompen: samen met bewoners naar stille oplossingen

“Voor veel gebieden is de all-electric-warmtepomp het beste warmtealternatief voor aardgas. Dan wil je als gemeente voorkomen dat de overstap gepaard gaat met teveel geluid voor omwonenden”, vertelt opgavemanager Janneke Kreike van het Nationaal Programma Lokale Warmtetransitie (NPLW). Het is dus belangrijk dat gemeenten regie nemen en samen met inwoners van een (beoogde) all-electric-wijk optrekken. Daarom stortte zij zich met haar collega’s Catrinus Nouta (adviseur RVO) en Robert-Jan Haman (projectleider NPLW) op de cumulatieve geluidsimpact van warmtepompen. Resultaat: inzichten en adviezen die gemeenten helpen als zij het gesprek met hun inwoners aangaan over plaatsing van een warmtepomp.

11-09-2025
Regie op warmtepompen: samen met bewoners naar stille oplossingen
Bekijk alle nieuwsberichten