Toegankelijkheidslinks Ga naar de hoofdinhoud
NPLW Logo. Nationaal Programma Lokale Warmtetransitie
Helpdesk

Moet je bij elke stap in het planproces een nieuwe plan-MER opstellen en een plan-mer-procedure doorlopen?

Bij iedere (vervolg)stap in het planproces is toetsing van de mer(beoordelings-)plicht aan de orde. Of een nieuwe plan-MER nodig is, hangt af van de aard en inhoud van het document.

Uitgangspuntennotitie of kadernotitie

Maak je concrete keuzes voor alternatieve warmtetechnieken, dan kan de notitie plan-mer-plichtig zijn. Maar als het slechts gaat om een verkenning of onderzoeksopzet, zonder richtinggevende keuzes of locatiebepalingen, is er meestal geen plan-mer-plicht. Omdat de juridische status van een uitgangspuntennotitie niet strikt is afgebakend in wet of jurisprudentie, heb je hierbij beleidsruimte. Veel gemeenten kiezen ervoor om pas in het warmteprogramma zelf kaderstellende keuzes te maken.

Uitvoeringsplan en wijziging omgevingsplan

Je moet per geval toetsen of er sprake is van mer-verplichtingen. Is dat zo, dan kan een plan-mer-plicht of plan-mer-beoordelingsplicht gelden (zie pagina 20-21 van de handreiking mer in de warmtetransitie (pdf)). Bekijk ook of sprake is van een ‘kleine wijziging op lokaal niveau‘ of dat het gaat om een ’klein gebied‘. In dat geval kun je waarschijnlijk een plan-mer-beoordeling uitvoeren in plaats van het opstellen van een plan-MER (zie pagina 38 van de handreiking).

Vaak is een uitvoeringsplan of een wijziging van het omgevingsplan een nadere uitwerking van een eerder beleidsdocument, zoals het warmteprogramma. Dan kun je de eerder opgestelde plan-MER hergebruiken, mits die actueel en toereikend is (artikel 16.37 Omgevingswet). Zo voorkom je dubbel werk. Zie ook: Kun je als gemeente een milieueffectrapport hergebruiken?

Meer informatie